İşleyiş İlkeleri

Sosyalist Devrimci Örgüt İşleyiş İlkeleri, Kızıl Parti üyelerinin görev, sorumluluk ve haklarını tanımlar; partinin kurullarını, parti içi demokrasinin işleyiş kurallarını ve devrimci ahlaka uymayan davranışlarla karşılaşıldığında uygulanacak disiplin süreçlerini açıklar.

Sosyalist Devrimci Örgüt İşleyiş İlkeleri

1. Temel Örgütsel İlkeler

1.1: Devrimcilik ve Yoldaşlık İlkesi

Parti, gücünü işçi sınıfının ve ezilen kesimlerin haklı taleplerini savunma kararlılığından, toplumsal proletaryanın öncü mücadele örgütü olma meşruiyetinden ve bilinçli, sorumluluk sahibi devrimci üyelerin kolektif eyleminden alır. Üyeler, eşit haklara, belirlenmiş sorumluluklara ve görev bilincine sahip olarak, geleceğin komünist toplumunu inşa etme hedefi doğrultusunda hareket eder.

Devrimci örgüt, tartışma özgürlüğüyle zenginleşen, ancak eylemde birlik ilkesini temel alarak ortak mücadele anlayışını koruyan bir yapıdır. Örgüt içi ilişkilerde şeffaflık, güven ve karşılıklı yoldaşça saygı vazgeçilmezdir. Yoldaşlık ilişkileri, dayanışmayı güçlendiren, bireysel çıkarların örgütün ortak hedeflerinin ve toplumun çıkarlarının önüne geçmediği bir yaklaşımla kurulmalıdır. Geliştirici eleştiri ve özeleştiri, üyelerin ve kolektifin devrimci bilincinin güçlenmesi için hayati öneme sahiptir. Ancak, eleştirinin ifade ediliş biçimi ve yoldaşlar arası ilişkiler söz konusu olduğunda; yalan, dedikodu, iftira, aşağılama, şiddet, küfür gibi davranışlar ciddi hata ve suçlar olarak değerlendirilir ve disiplin uygulamalarına tabi tutulur.

Örgüt içinde yoldaşlık ilişkileri, eşitlik ve karşılıklı saygı temelinde inşa edilir. Hiçbir üye, hiçbir gerekçeyle diğerinden üstün değildir. Bu ilişkiler, yoldaşlık bağını güçlendiren, üyelerin sosyalist mücadeleye katkısını artırmayı amaçlayan bir nitelik taşımalıdır. Bu yaklaşım ve devrimci yaşam tarzı, yalnızca örgüt içinde değil, aynı zamanda parti dostlarıyla ve geniş toplum bireyleriyle kurulan ilişkilerde de özenle korunur.

Uyuşturucu kullanımı, toplumsal kolektif yaşama zarar veren davranışlar, ezilen cinsiyetlere, göçmenlere ve etnik veya mezhepsel kimliklere yönelik ayrımcılık ve aşağılama gibi tutumlar kesinlikle kabul edilmez.

Parti, sosyalist devrimci değerleri yalnızca teorik bir çerçeve olarak değil, pratik bir yaşam biçimi olarak da benimser. Her üyenin bu değerlerle uyumlu bir yaşam sürmesi, toplumsal eşitlik, özgürlük ve dayanışma anlayışının devrimci mücadelenin her aşamasında güçlendirilmesiyle mümkün kılınır.

1.2: Demokratik Merkeziyetçilik İlkesi

Demokratik merkeziyetçilik, uluslararası komünist hareketin tarihsel deneyimlerinden süzülerek şekillenmiş ve işçi sınıfı partisinin temel işleyiş ilkesi haline gelmiş bir kavramdır. Bu ilke, parti içindeki demokrasi ve merkeziyetçiliği birbirini tamamlayan ve eşit öneme sahip iki bileşen olarak tanımlar.

Demokrasi, parti üyelerinin ve örgütlerin kendilerini özgürce ifade etmelerine, yaratıcı üretim süreçlerine katkıda bulunmalarına ve parti politikalarının şekillenmesinde aktif rol üstlenmelerine olanak tanır. Bu süreç, eleştiri ve özeleştiriyi partinin politik üretim süreçlerinin temel unsurları haline getirir. Eleştiriler, siyasal bir zeminde yapılmalı ve parti disipliniyle uyum içinde olmalıdır.

Merkeziyetçilik, partinin ortak bir irade etrafında kenetlenmesini, devrimci hedeflere odaklanmasını ve eylem birliği içinde hareket etmesini sağlar. Bu yöntem, düşünce ve eylemin uyumunu sağlayarak, devrimci mücadelenin birliğini ve gücünü pekiştirir.

Demokratik merkeziyetçilik ilkesine göre, organların seçimi ve atama yetkileri, Sosyalist Devrimci Örgüt İşleyiş İlkeleri’nde (İşleyiş İlkeleri) belirtilen usullere uygun olarak gerçekleştirilir. Seçilen yöneticiler, kendilerini seçen üyelere ve organlara karşı sorumludur. Bu sorumluluk kapsamında, düzenli olarak bilgilendirme yapmak, eleştirileri ve katkıları dikkate almak ve rapor sunmakla yükümlüdür.

Seçilmiş tüm yöneticiler, ilgili organın nitelikli çoğunluğunun (üçte iki oy oranı) gerekçeli ve yazılı talebi üzerine görevinden geri çağrılabilir. Partide seçimler, yerine getirilmesi gereken bir formalite değil, parti işleyişinin ayrılmaz bir parçasıdır ve aşağıdan yukarıya doğru, demokratik ve katılımcı bir bütünlük içinde gerçekleştirilir.

Parti içinde siyasal ve örgütsel konularda farklı görüşlerin ve eğilimlerin ortaya çıkması, partinin politik gelişimi ve örgütlenmesi açısından meşru kabul edilir. Ancak parti siyaseti ve örgütsel kararlarına yönelik tartışmalar, yalnızca parti organlarında yapılır. Alınan kolektif kararlar tüm üyeler için bağlayıcıdır ve partinin iç gündemlerine dair tartışmalar kamuya açık biçimde yürütülmez. Fikir ayrılıklarında esas olan, parti bütünlüğünü koruyarak eylemde birlik ilkesine sadık kalmak ve kolektif iradeyi oluşturma sorumluluğunu yerine getirmektir. Bu sorumluluk hiçbir şekilde yok sayılamaz.

Demokratik merkeziyetçilik ilkesi, kolektif katılımı, kolektif yönetimi, denetlenebilirliği, partinin bütünlüğünü ve eylemde birlik anlayışını temel alır.

1.3: Eşit Temsiliyet İlkesi

Parti, toplumsal cinsiyet eşitsizliğiyle mücadelenin günlük yaşamda, sosyalist siyasette ve parti içi ilişkilerde öncelikli bir sorumluluk olduğunu kabul eder. Toplumsal cinsiyet rollerine dayanan eşitsizliğin aşılması, daha ileri ve özgür bir toplumsal düzeye ulaşmanın temel koşullarından biridir. Bu doğrultuda, parti içinde ve siyasal mücadelede etkili araçlar geliştirilir, bu mücadele her alanda devrimci bir sorumluluk olarak yürütülür.

Parti, kadınların toplumsal cinsiyet eşitsizliği nedeniyle maruz kaldığı tüm eril şiddet biçimlerine (fiziksel, psikolojik, ekonomik, dijital ve cinsel şiddet) karşı kararlılıkla mücadele eder. Parti içindeki eril siyaset kültürüne ve cinsiyetçi tutumlara karşı mücadele etmeyi, bu olgulara karşı etkili araçlar geliştirmeyi temel bir yükümlülük olarak görür. Parti faaliyetlerinde ya da örgüt içi ilişkilerde herhangi bir cinsiyetçi, ayrımcı ya da şiddet içeren davranış tespit edildiğinde, bu durum disiplin kurulları tarafından açık, şeffaf ve adil bir süreçle ele alınır.

Parti, kurullarda kadın temsilinin yetersizliğinin toplumsal cinsiyet eşitsizliğini derinleştirdiğini ve temsilde eşitsizliğin sosyalist siyasette yapısal bir sorun hâline geldiğini kabul eder. Eşit temsiliyeti etkin biçimde hayata geçirmek amacıyla, Büyük Kongre’de seçilen tüm kurullarda, ayrıca il ve ilçe komite seçimlerinde “%50 kadın kotası” uygulanır. Bu kapsamda; Merkez Komite, Merkez Disiplin Kurulu, Merkez Denetleme Kurulu, İl Komitesi ve İlçe Komitesi bu kota çerçevesinde oluşturulur. Kadın kotasının uygulanabilmesi için, kurullara aday olan üyelerin öncelikle gerekli adaylık şartlarını sağlaması ve yeterli sayıda kadın üyenin adaylık başvurusu yapması gerekmektedir. Eşit temsilin sağlanamadığı koşullarda, tüm kurullar bir sonraki kongreye kadar bu ilkeyi hayata geçirmek için gerekli adımları atmakla yükümlüdür.

Sosyalist devrimci parti, kadınların parti içi yaşamda karşılaşabileceği her türlü ayrımcılığı, şiddeti ya da baskıyı tarif edebileceği, ifade edebileceği ve tartışabileceği güvenli alanlar yaratma sorumluluğuna sahiptir. Bu güvenli alanlar, toplumsal cinsiyet eşitsizliğiyle mücadeleyi güçlendiren, devrimci dayanışma ve özgürleşme zeminleridir.

Parti, toplumsal cinsiyet eşitsizliğine karşı örgütlenmesini yalnızca kadın mücadelesi ile sınırlı tutmaz. LGBTİ+’ların haklarının tanınması, bu haklara yönelik ayrımcılıkla mücadele edilmesi ve sosyalist devrimci mücadele içinde aktif rol almalarının teşvik edilmesi partinin temel sorumlulukları arasındadır.

Eşit temsiliyet ilkesi, cinsiyetçi yapıların yıkılmasına yönelik devrimci bir iradeyi ve toplumsal cinsiyet eşitliği için yürütülen mücadelenin temel taşlarından birini oluşturur.

1.4: Partinin Bağımsızlığı İlkesi

Sosyalist devrimci partide “bağımsızlık” ilkesi, işçi sınıfının tarihsel çıkarlarını savunmanın yanı sıra, partinin devrimci karakterini ve ideolojik kimliğini koruyabilmesi açısından vazgeçilmezdir. Bu ilke, partinin politik, ideolojik, ekonomik ve örgütsel olarak düzen içi ideolojilerden, kapitalist devlet mekanizmalarından ve reformist siyasal eğilimlerden tamamen bağımsız olmasını ifade eder.

Parti, kapitalist düzenle uzlaşmaz ve bu düzenin kurumlarıyla iş birliğini savunmaz. Kapitalist düzenle ve kurumlarıyla uzlaşan politik hareketlerle mesafesini korur. Her türlü kapitalist, milliyetçi, reformist ya da oportünist yönelim, parti çizgisinin dışında tutulur ve bu eğilimlere karşı Marksizm-Leninizm’in bilimsel ilkeleri kararlılıkla savunulur. İdeolojik netlik ve devrimci çizgi sürekli olarak güçlendirilir.

Partinin bağımsızlığı, tüm siyasal ve örgütsel kararların yalnızca parti içi demokratik süreçlerle, partinin tanımladığı kurullarda ve kendi belirlediği ilkeler ve usuller doğrultusunda alınmasıyla sağlanır. Bu bağımsızlık, partinin ekonomik kaynakları için de geçerlidir. Parti, ekonomik kaynaklarını yalnızca üyelerinin ve dostlarının maddi destekleriyle oluşturur ve ekonomik bağımsızlığını güçlendirmek amacıyla kolektif üretim ve dayanışma ağları kurar.

Seçimlere ve parlamenter faaliyetlere katılım, kapitalist düzenin sınırlarını aşacak devrimci bir stratejinin parçası olarak ele alınır. Hiçbir seçim iş birliği ya da ittifak, partinin ideolojik ve politik bağımsızlığını zedeleyecek şekilde yapılandırılamaz.

Parti, uluslararası sosyalist ve komünist hareketle dayanışmasını, bağımsızlığını zedelemeden sürdürür. Hiçbir uluslararası örgüt ya da hareketin dayattığı bir politikayı kabul etmez. Dayanışma, devrimci enternasyonalizmi güçlendirmek için partinin özgün mücadelesini destekleyecek biçimde, eşitlik ve saygı temelinde oluşturulur.

1.5: Kolektif İdeolojik, Politik Üretim İlkesi

Partinin ideolojik ve politik birliğini sağlamanın en etkin yolu, kolektif üretim süreçlerinin oluşturulması ve bu süreçleri yönlendiren mekanizmaların etkin bir şekilde işler hale getirilmesidir. Bu mekanizmalar, partinin devrimci işleyişinin temelini oluşturur ve üyelerin katılımını teşvik eder. Parti içindeki tüm üyeler, ortak bir hedef doğrultusunda, sosyalist iktidar mücadelesi ve işçi sınıfının çıkarları için bir arada hareket eder ve kolektif bir özneye dönüşür.

Parti, tüm üyelerin eşit katılımının ve sorumluluk almasının koşullarını oluşturur. Ancak, her üye üstlendiği sorumluluğu yalnızca devrimci mücadelede yerine getirilmesi gereken bir yükümlülük olarak görür ve örgütsel konumunu kişisel çıkar sağlama aracı olarak kullanamaz. Parti içinde hiçbir yönetici ya da kurul, partinin programına, ortak siyasal hedeflerine ve örgütsel ilkelerine aykırı kararlar alarak, kolektif çalışmayı ve katılımı sınırlayamaz.

Partinin devrimci işleyişinde lider kültü ve parti fetişizmi kesin olarak reddedilir. Lider kültü, bireyin parti içindeki rolünün yüceltilmesiyle kolektif karar alma mekanizmalarını zayıflatır, partinin politik üretkenliğine, ideolojik birliğine ve yoldaşlık ilişkilerine zarar verir. Parti fetişizmi, partiyi kendiliğinden mutlak bir hakikat olarak görme eğilimini taşır ve eleştiri-özeleştiri süreçlerini köreltir. Bu yaklaşım, partiyi sosyalist devrim mücadelesinde bir araç olmaktan çıkarıp, kendi başına bir amaç haline getiren tehlikeli bir sapma oluşturur. Parti, her zaman kolektif mücadelenin bir aracı olmalı ve sınıf mücadelesinin gerekliliklerine uygun olarak gelişmelidir. 

Kolektif üretim ilkesi, her üyenin ve her kurulun örgütsel süreçlerde aktif bir şekilde yer almasını sağlar. Üretim ve katılım mekanizmalarının etkin bir biçimde işlemesi, kolektif iradenin güçlenmesini ve parti içindeki demokratik işleyişin sürdürülmesini sağlar.

2. Genel Tanımlar

2.1: Partinin Adı, Amblemi ve Merkezi 

Adı KIZIL PARTİ’dir. Kısaltması “KIZIL PARTİ”dir. Amblemi “beyaz zemin üzerine kızıl yıldız, K harfi yerine kullanılan ok işareti ve IZIL PARTİ” harflerinden oluşur. Genel Merkezi Ankara’dadır.

2.2: Partinin Tanımı

Marksist-Leninist dünya görüşünü benimseyen parti, tüm işçilerin, emekçilerin ve ezilen kesimlerin komünist örgütüdür. Demokratik merkeziyetçilik, partinin temel örgütlenme ilkesi olarak kabul edilir ve üyelerine karşı şeffaflık ile hesap verebilirlik esas alınır.

2.3: Partinin Amacı

Partinin temel amacı, işçi sınıfının öncü mücadelesiyle kapitalist sömürü düzenini yıkarak, üretim araçları üzerindeki özel mülkiyet başta olmak üzere, kapitalizmin yarattığı tüm eşitsizlikleri ve ayrımcı toplumsal ilişkileri ortadan kaldırmak ve sınıfsız, sömürüsüz, her türlü baskı ve tahakküm ilişkisinin sona erdiği bir komünist toplum inşa etmektir. Komünist düzen, ekolojik dengeyi koruyan, sınıfsız, adil, özgürlükçü ve eşitlikçi bir temele dayanarak kurulacaktır.

Parti, eşitlikçi bir toplumsal düzeni hedefleyen ulusal ve uluslararası tüm yapıları dost ve yoldaş olarak görür ve bu yapılarla dayanışma içinde olur.

Parti, emperyalist-kapitalist sistemin dünyamızın doğal varlıklarını yağmalamasına ve talan etmesine karşı durur. Ekolojik mücadeleyi, işçi sınıfının tarihsel çıkarları doğrultusunda destekler, bu mücadeleye öncülük eder ve ülkemizin doğal varlıklarını, sadece toplumsal çıkarlar doğrultusunda ve gelecek nesilleri de gözetecek şekilde planlar.

Parti, işçi sınıfının irade ve eylem birliğini sağlamayı hedefler.

Parti, amaçlarını gerçekleştirmek için gerekli araçları yaratmak ve bunları geleceğe aktarmakla yükümlüdür.

2.4: Üyelik- Üyelik Yöntemi 

Parti programını ve İşleyiş İlkeleri’ni benimseyen, “üyeliğe kabul süreci” eğitimlerini tamamlayan, parti faaliyetlerine katılmayı ve düzenli aidat ödemeyi kabul eden herkes partiye üyelik başvurusunda bulunabilir.

Örgütlü mücadeleye ilk kez katılan ve bu doğrultuda partiye üyelik başvurusunda bulunan herkes, parti merkezi kurulları tarafından belirlenen eğitimlere katılmakla yükümlüdür. Üyelik başvurusunun ilk aşaması olarak kabul edilen bu süreç, “üyeliğe kabul süreci” olarak tanımlanır. Üyeliğe başvurunun kesinleşmesi ise ancak bu eğitimlerin tamamlanmasının ardından gerçekleşir.

Üyelik başvurusu, partinin örgütlerine sözlü veya yazılı olarak yapılabileceği gibi, doğrudan merkezi yönetim organlarına ya da onların denetiminde ve kontrolünde bulunan kamuya açık adreslerine de yapılabilir.

Yapılan başvuru, Örgüt Komitesi (aşağıda tanımlanmıştır) tarafından değerlendirilir ve en geç bir ay içinde, başvurulan kurul aracılığıyla başvuru sahibine bildirilir. Bir ay içinde sonucu bildirilmeyen başvuru, kabul edilmiş sayılır.

Parti açısından yararlı görülen kişiler ile genel ve ara yerel seçimlerde aday olmaları faydalı görülenlerin başvuruları üzerine, Merkez Komite (görev ve yetkileri aşağıda tanımlanmıştır) doğrudan üye kaydı yapabilir. Üye olarak kabul edilenler, ilgili parti örgütüne bildirilir.

2.5: Yer Değiştirme

Parti üyesi, bağlı bulunduğu birim ya da komitede, yer aldığı kurulu değiştirme talebini gerekçeleriyle birlikte örgütsel işleyişe uygun şekilde Örgüt Komitesi’ne iletir. Talebine ilişkin sonucu, en son bağlı olduğu kurul sekreterinden öğrenir ve faaliyette bulunacağı yeni kurulun sekreteri ile temasa geçerek siyasi mücadelesine devam eder. Bu sürecin takibi ve neticelendirilmesi, ilgili üyenin en son yer aldığı kurulun sekreterinin görevidir.

2.6: Üyelikten Ayrılma

Her üye, istediği zaman üyelikten ayrılma hakkına sahiptir. İstifa ile ilgili olarak, üyesi olduğu birimin sekreteri, üyeden gerekçelerini öğrenmek amacıyla son bir görüşme talep eder. Eğer talebe ilişkin herhangi bir geri dönüş olmazsa, üyelik kendiliğinden, görüşme talep tarihinden itibaren bir hafta içinde sona erer.

Üyeliği sona eren üyelerle ilgili olarak, son görüşme tutanağı ve varsa istifanın siyasi örgütsel gerekçelerine dair yazılı belgeleri içeren dosya, örgüt hiyerarşisi gözetilerek Örgüt Komitesi’ne iletilir. Ayrılmak isteyen üyenin partiye ilişkin görev ve sorumlulukları, partiye ait materyaller ve maddi varlıklar görev aldığı kurula teslim edildikten sonra üyeliği sona ermiş olur.

2.7: Üyelikten Çıkarma

Parti, Program’a, İşleyiş İlkeleri’ne ve temel sosyalist değerlere aykırı hareket eden, yalan beyanda bulunan, örgütsel disiplini kasıtlı ihlal eden ya da partiye zarar veren kişilerin üyeliğini sonlandırma hakkına sahiptir.

Üyelikten çıkarma, Merkez Disiplin Kurulu’nun kararıyla ve Örgüt Komitesi’nin ilgili üyeye bildirimiyle gerçekleşir; kararın gerekçeleri yazılı olarak iletilir. Üyeliği sona erdirilen kişi, partinin tüm hak ve sorumluluklarından feragat etmiş sayılır ve partiye ait tüm materyal ve maddi varlıkları bağlı olduğu kurula teslim etmekle yükümlüdür.

2.8: Üyenin Hak ve Sorumlulukları 

2.8.1: Üyenin Hakları

Bütün parti üyeleri eşittir. Tüm üyeler, partinin politika belirleme, karar alma ve seçim süreçlerinde, üyesi olduğu kurullar aracılığıyla ve belirlenen usuller gözetilerek aktif olarak yer alabilir. Öneri, tavsiye ve eleştiri geliştirebilir, partinin yetkili kurullarının seçiminde görev alır ve dilerse bu süreçte kendi adaylığını ilan edebilir. 

Üyeler, şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkesi doğrultusunda, partinin herhangi bir faaliyeti, kararı veya eğilimi hakkında, yazılı veya sözlü başvuru yaparak bilgi edinme hakkına sahiptir. Herhangi bir bilgi talebine yazılı veya sözlü olarak ve mümkün olan en kısa sürede cevap verilmesi esastır. Cevap verme süresi 30 günü aşamaz.

Üyenin, partinin sahip olduğu birikim çerçevesinde ve sosyalist mücadelenin ihtiyaçları doğrultusunda eğitim alma ve talep etme hakkı vardır. Parti üyesi ayrıca, partinin sahip olduğu olanaklar kapsamında dayanışma talep edebilir. Parti, üyeden gelen bu tür talepleri dayanışma ilkesi gereğince titizlikle inceleyerek üyenin ve sosyalist mücadelenin faydasına hareket eder. Hiçbir üyenin yalnız kalmaması esastır.

Üye, bağlı bulunduğu organ ve yöneticiler hakkında veya partinin siyasi çalışmalarıyla ilgili eleştiri, öneri, şikâyet vb. durumlar için Merkez Komite’ye başvurabilir. Mevcut işleyişe dair yazılı bildirimde bulunabilir, rapor, görüş ve öneri sunabilir. Parti iç süreçlerine dair bu tür haklar, herhangi bir biçimde kamuya açık bir şekilde kullanılamaz. Başvuruların cevaplanmasının talep edildiği durumlarda, cevaplama süresi 30 günü geçemez. Merkez Komite (MK), başvuruları cevaplandırmak için içeriğine göre Merkez Disiplin Kurulu (MDK), Merkez Denetim Kurulu (DK) veya Örgüt Komitesi’ne yönlendirme yapabilir.

Üyelerin, kendileri veya bağlı bulundukları birim ya da komite ile ilgili alınan kararlara karşı, üst kurula itiraz etme hakkı vardır. Ancak, alınan ilk karar bozulmadığı sürece, kurul kararlarını uygulamak ve sahiplenmek zorundadırlar.

Parti üyesi, tanımlı biçimde görev aldığı parti kurullarına ilişkin, o kurulun işleyişinin sosyalist devrimci örgüt işleyiş ilkelerine ve parti programına aykırı olduğu iddiasıyla, doğrudan Merkez Denetleme Kurulu’na bireysel başvuruda bulunma hakkına sahiptir. Şikâyet edilen kurulun, hangi hususlarda parti çıkarlarına ve işleyişine aykırı hareket ettiği ve varsa ispatlayıcı ekleri içeren yazılı başvuruyu, gerekçeleriyle birlikte iletebilir. Üyeler, herhangi bir gerekçeyle bu başvuru hakkından mahrum bırakılamaz. Bu hak, Büyük Kongre iradesinin güvencesi altındadır.

Üye, üyelikten ayrılma hakkına sahiptir. Bu durumda, üyeden yazılı bir gerekçe iletmesi beklenir. Elindeki parti materyallerini ve maddi varlıkları iade etmesinin ardından üyelik sonlandırılır.

2.8.2: Üyenin Sorumlulukları

Parti üyesi, partiyi toplum nezdinde temsil ettiği bilinciyle hareket eder ve parti dışındaki tüm alanlardaki davranışlarından da sorumlu tutulabilir. Partinin amaçları ve programı doğrultusunda, parti çalışmalarının etkinliğini artırmak, sosyalist mücadelenin ihtiyaç duyduğu faaliyetlere katkı sağlamak, partiye yeni insanlar kazandırmak, üstlenilen görevleri uygun şekilde yerine getirmek ve partiye doğru beyanlarda bulunmak, üyenin sorumluluklarındandır.

Parti üyesi, parti faaliyetlerini yaygınlaştırmakla yükümlüdür. Bu kapsamda, partiyi ve yoldaşlarını koruyucu, geliştirici bir şekilde hareket etmek, varsa eksikleri devrimci örgütsel işleyiş ve yoldaşlık hukukuna uygun yöntemlerle mümkün olan en hızlı şekilde gidermekle sorumludur.

Örgüt Komitesi tarafından aksi yönde bir karar alınmadığı sürece, düzenli aidat ödemek, bağlı bulunduğu kurulun toplantı ve faaliyetlerine katılmak veya mazeret bildirmek, parti faaliyetini veya sosyalist mücadeleyi etkileyecek bilgi ve durumları ilgili parti kurulu ile paylaşmakla sorumludur.

Gerekçesiz biçimde ve bildirim yapmadan en az 3 ay aidat borcu olan üyenin, seçme ve seçilme hakkı aidat borcunu ödeyene kadar geçici olarak askıya alınır. Ancak bu hakkın askıya alınması, üyenin parti çalışmalarındaki ödev ve sorumluluklarını yerine getirmemesi anlamına gelmez. Üyenin, parti disiplini çerçevesinde hareket etmesi beklenir.

Parti üyeleri, kurul hukukunun dışına çıkarak yatay örgütsel ilişki kuramazlar. Parti faaliyetlerine ilişkin her türlü görüş ve öneriler yalnızca bağlı bulunulan birimler veya tanımlı kurullar aracılığıyla iletilebilir.

2.9: Fahri Üyelik

Fiilen parti üyesi olmayan, ancak birikimi, tecrübesi ve gösterdiği fedakarlıkla işçi sınıfı mücadelesine değerli katkılarda bulunan devrimcilere ve sosyalist mücadeleye hayatlarını adamış yoldaşlarımıza sunulan özel bir üyelik statüsüdür. Bu statü, emektar komünistlerin geçmişteki mücadelelerini, anılarını ve devrimci miraslarını yaşatmak ve onlardan faydalanarak partili mücadeleyi geliştirmek amacı taşır.

Fahri üyeliğe kabul edilme veya fahri üyelikten çıkarılma kararları, Merkez Komite’nin salt çoğunluğu (yarıdan bir kişi fazla) ile alınır. Hayatta olan fahri üyeler, parti faaliyetlerine doğrudan katılmasalar da birim ve komite çalışmaları dışında partiye destek verme ve Merkez Komite tarafından oluşturulan danışma kurullarına katılma hakkına sahiptirler. Ayrıca, Büyük Kongre’ye katılma, izleme ve konuşma yapma haklarına sahip olmakla birlikte, oy kullanma hakkı bulunmaz.

2.10: Üyelik Aidatı ve Bağış

Aidat, partinin mücadelesinin ekonomik temelini oluşturur ve siyasi faaliyetlerin sürdürülebilmesi için hayati önem taşır.

Üyeler aidatlarını aylık olarak öderler. Aidat tutarı, üyenin maaşının en az %2’si kadar, en fazla asgari ücret tutarı kadar olabilir.

Herhangi bir üyeyi aidattan muaf tutma yetkisi Örgüt Komitesi’ne aittir. Gerekçeleri ile birlikte bu muafiyet kararı Mali Komite’ye bildirilir ve Büyük Kongre’de bu muafiyet kendiliğinden sona erer.

3. Parti Organları

3.1: Parti Birimi

Birimler, partinin temel örgütsel yapısını oluşturan kurullardır. Partinin siyasal ve ideolojik açılımlarını içselleştirmek, geliştirmek ve toplumsal mücadele alanlarında örgütlemekle sorumludurlar. Her üyenin bir birimde veya komitede görev alması zorunludur. Birimler, il, ilçe veya alan esasına göre en az beş üyenin katılımıyla oluşturulur. Birimlerin, bir üst kurul ile bağlantısı, birim sekreterleri aracılığıyla sağlanır.

Birimler, il komitesi veya Örgüt Komitesi tarafından kurulur. Bir parti birimi, demokratik merkeziyetçilik ilkesine aykırı hareket eder veya bir üst kurul kararları dahil partinin merkezi kararlarını uygulamayı reddederse, eylem birliği ve örgütsel bütünlüğe zarar verirse, Merkez Komite veya Örgüt Komitesi kararıyla feshedilebilir. İlk oluşturulduğunda birim sekreteri, il komitesi veya Örgüt Komitesi tarafından atanır. Altı ay sonunda İl komitesi veya Örgüt Komitesi, gerekçelerini birimle paylaşarak sekreterin görev süresini üç ay daha uzatabilir. Atanan birim sekreterinin görev süresinin sona ermesinin ardından, birim sekreteri, birimin ilk toplantısında yapılan seçimle ve salt çoğunlukla belirlenir.

Birim toplantıları, en geç iki haftada bir ve ilkesel olarak yüz yüze yapılır. Birim sekreteri, İşleyiş İlkeleri çerçevesinde çalışmalara öncülük eder. Yukarıdan aşağıya aktarılan yönerge, genelge, yönetmelik, kararlar ve bilgilerin tüm üyelere ulaştırılmasından, aşağıdan yukarıya ise eleştiri, öneri, rapor ve görüşlerin üst kurullara iletilmesinden birim sekreteri sorumludur. Gerekli görüldüğünde, birim faaliyetlerini etkinleştirmek ve iletişimi güçlendirmek amacıyla dijital iletişim araçları (örneğin WhatsApp, Zoom) kullanılabilir. Ancak bu araçlar, birimin yüz yüze toplantılarının yerine geçecek organik uygulamalar olmayıp, yalnızca hızlı iletişim ve koordinasyon kurulması için bir yöntemdir.

Birim, toplantılarda tartışılan konuları ve alınan kararları tutanakla üst kurullara yazılı olarak bildirir. Örgüt Komitesi’ne iletilen tutanaklar, bölge veya il düzeyinde birleştirilerek Merkez Komite’ye raporlanır.

Birim üyeleri, parti çalışmalarına dair her türlü görüş, öneri ve eleştirilerini sınırlama olmaksızın ifade edebilir ve bunların kendi söyledikleri şekliyle tutanaklara geçirilmesini talep edebilirler. Tartışmalar neticesinde alınan kararlar salt çoğunlukla belirlenir ve tüm birim üyeleri bu kararlara uymakla yükümlüdür.

Alınan kararlar, uygulanma aşamasında tartışmaya kapalıdır. Karar uygulandıktan sonra, herhangi bir üye, karar sürecinin tamamının devrimci eleştiri ve özeleştiri mekanizması çerçevesinde yeniden ele alınmasını talep edebilir. Nihai değerlendirme toplantı tutanağına kaydedilir ve Örgüt Komitesi’ne iletilir.

3.2: Merkez Karar Organları ve Alt Komiteler

  1. A) MERKEZ KARAR ORGANLARI
  • Büyük Kongre
  • Parti Konferansı
  • Merkez Komite
  • Merkez Denetleme Kurulu
  • Merkez Disiplin Kurulu
  1. B) ALT KOMİTELER
  • Örgüt Komitesi
  • İşçi Komitesi
  • Kadın Komitesi
  • Gençlik Komitesi
  • Ekoloji Komitesi
  • Yayın ve Propaganda Komitesi
  • Mali Komite

3.3: Büyük Kongre

Büyük Kongre, partinin en yüksek siyasal ve örgütsel karar organıdır. Partinin politikalarını, İşleyiş İlkeleri’ni, programını ve mücadele tarzını değiştirme yetkisine sahiptir. Olağan olarak iki yılda bir toplanır ancak MK kararıyla bu süre bir yılı geçmemek şartıyla uzatılabilir.

Büyük Kongre delegasyonu, iki büyük kongre arasında yapılan il kongrelerinde seçilmiş delegeler ve doğal delegelerden oluşur. Merkez Komite, Merkez Disiplin Kurulu ve Merkez Denetleme Kurulu üyeleri doğal delegelerdir.

Büyük Kongre’nin teknik hazırlıklarını yapmak üzere, Merkez Komite içinden belirlenen üç üye, Merkez Disiplin Kurulu’ndan bir üye ve Merkez Denetleme Kurulu’ndan bir üyenin katılımıyla beş kişilik Kongre Hazırlık Komitesi oluşturulur.

Kongre Hazırlık Komitesi, kongre kararı alındığı andan itibaren görevine başlar ve kongre divanı seçilene kadar geçen tüm teknik hazırlık sürecini yönetir. Bu komite, kongre gündemine partinin tamamının aktif desteğini sağlamak, etkin ve verimli bir kongre örgütlenmesi için gerekli araçları geliştirmekle sorumludur. Ayrıca, katkı ve önerilerin alınmasını kolaylaştırmak, demokratik katılıma dayalı etkin bir süreç işletmek ve adayların eşit koşullarda kendilerini ifade edebilmeleri için gerekli bilgilendirme ve yöntemleri belirlemekle sorumludur. Bu süreçlerin uygulanmasını Örgüt Komitesi aracılığıyla takip eder.

Kongre Divanı, delegeler tarafından salt çoğunlukla seçilir. Divan, toplantıyı yönetmek, Kongre’nin İşleyiş İlkeleri’ne uygun ve devrimci sorumlulukla tamamlanmasını sağlamak, gündemle ilgili talep ve önerileri delegelere duyurmak ve karar önergelerini Kongre’nin onayına sunmakla görevlidir.

Kongre, geçmiş dönemin siyasal ve örgütsel değerlendirmesini yapar ve gelecek döneme ilişkin kararlar alır. Ayrıca Merkez Denetleme Kurulu’nun hazırladığı denetim raporlarını tartışarak onaylar. Büyük Kongre; Merkez Komite, Merkez Disiplin Kurulu ve Merkez Denetleme Kurulu’nu seçme yetkisine sahiptir. Merkez karar organlarının seçimi, adayların isimlerinin alfabetik sıraya göre dizildiği tek liste yöntemiyle yapılır. Tüm üyeler, parti kurullarına aday olma hakkına sahiptir; ancak oy kullanma hakkı yalnızca delegelere aittir.

Kongreye, ulusal ve uluslararası dost ve yoldaş partilerin ve dayanışma örgütlerinin temsilcileri katılabilir ve söz hakkı kullanabilir.

Kongre Hazırlık Komitesi, geçerli bir mazereti olup kongreye fiziksel olarak katılamayan üyelerin teknolojik imkanlarla katılımını sağlamak için gerekli altyapıyı oluşturur.

Teknik nedenlerle katılımda sınırlama gerekliliği ortaya çıkarsa, İşleyiş İlkeleri dikkate alınarak, eşit şekilde uygulanacak bir delegasyon sistemi, Kongre Hazırlık Komitesi tarafından belirlenir.

Geçerli mazeretler ve teknik imkansızlıklar nedeniyle kongreye katılamayan üyeler, kongrede alınan kararların tamamını itirazsız kabul etmiş sayılır.

Kongrenin sona ermesinin ardından, sonuç raporunun hazırlanması ve kamuoyuna açıklanması Kongre Divanı’nın sorumluluğundadır.

3.3.1: Olağanüstü Büyük Kongre

Olağanüstü Büyük Kongre, Merkez Komite’nin salt çoğunluk kararı veya yapılmış son kongre delegasyonunun %40’ının yazılı talebiyle toplanır.

Olağanüstü kongre kararı alındıktan sonra, bir hafta içinde Kongre Hazırlık Komitesi belirlenir ve olağanüstü kongre kararının gerekçeleri ile kongre takvimi duyurulur. Kongre Hazırlık Komitesi göreve başladıktan sonra, en geç 45 gün içinde olağanüstü Kongre toplanır.

Olağanüstü kongre talep eden son kongre delegeleri, gerekçeleriyle birlikte taleplerini partinin iç yayın organında paylaşma hakkına sahiptir.

3.4: Parti Konferansı

Parti Konferansı, iki kongre arasındaki dönemde partinin siyasal ve örgütsel faaliyetlerini değerlendirmek, gözden geçirmek ve güncellemek amacıyla düzenlenir. Konferans, partinin temel stratejik hedefleri ile örgütsel gündemlerinin tartışıldığı ve mevcut siyasi konjonktürün analiz edildiği bir platform olarak, MK’nın faaliyetlerine kılavuzluk eder.

Konferans tarihinin, katılım yönteminin ve gündemlerin belirlenmesi, MK ve onun görevlendirdiği komitelerin sorumluluğundadır. İlkesel olarak, parti konferanslarında en geniş üye katılımının sağlanması, parti içi demokrasinin ve eşit temsiliyetin güçlendirilmesi hedeflenir. Ayrıca, şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkeleri doğrultusunda üyelerin yönetici kurullara eleştiri ve önerilerini sunabileceği koşullar oluşturulur.

3.5: Merkez Komite

Büyük Kongre tarafından seçilen Merkez Komite, iki kongre arasındaki dönemde partinin en yetkili karar organıdır. Kongre ve konferanslarda alınan siyasal ve örgütsel kararların takipçisi ve uygulayıcısı olarak partiye önderlik eder.

MK üyelerinin seçimi sırasında, Türkiye’nin farklı bölgelerinden temsilcilerin yanı sıra işçi sınıfı, kadınlar, gençler ve diğer toplumsal kesimlerden temsilcilerin adil bir şekilde dağılımı gözetilir. Merkez Komite seçiminde, İşleyiş İlkeleri’nin 1.3 maddesi olan Eşit Temsiliyet İlkesi’nde belirtilen “kadın kotası” şartı uygulanır.

MK’ya aday olacak kişilerin, en az üç yıl devrimci mücadelede yer almış olmaları (21 yaş ve altındaki adaylar için bu süre 1 yıl olarak kabul edilir) beklenir. Gerekli şartları taşıyan üyeler, aday olabilmek için, Büyük Kongre’den en geç bir hafta önce kendilerini tanıtan kısa yazı ile birlikte Kongre Hazırlık Komitesi’ne adaylık başvurusu yapmak zorundadır.

Merkez Komite, kongrede seçilen 20 asıl ve 5 yedek üyeden oluşur. MK üyeleri, bu görevi bir ayrıcalık değil, en üst düzeyde özverili çalışma ve devrimci mücadelenin gerekliliklerine uygun bir yaşam kurma sorumluluğu olarak kabul eder. MK toplantılarına bir yıl içinde iki kez mazeret bildirmeden veya 3 kez üst üste katılmayanların üyeliği kendiliğinden sona erer.

Merkez Komite, kongre ve konferans kararları doğrultusunda partinin tüm siyasal ve örgütsel süreçlerinde tam yetkiye sahiptir. MK, partinin kolektif iradesini sosyalist mücadeleye uygun şekilde yönlendirmek için siyasal ve stratejik kararlar alır. Karar alınırken öncelikli olarak fikir birliği oluşturulması tercih edilir. Ancak fikir birliğine varılamayan durumlarda, açık oylama usulüyle salt çoğunluk aranır. Oy sayılarının eşit olduğu durumlarda ikinci oylama yapılır. İkinci oylamada da eşitlik bozulmazsa, Parti Genel Sekreteri’nin oyu iki oy olarak kabul edilir ve oylama sonuçlandırılır.

Merkez Komite seçildikten sonra ilk toplantısında, kendi çalışma yöntemlerini belirler ve parti genel sekreteri ile parti eş sözcülerini seçer. Ayrıca, kendisine bağlı alt komiteleri oluşturur. Bu alt komiteler şunlardır:

  • Örgüt Komitesi: Partinin tüm örgütlenme faaliyetlerinden Merkez Komite adına sorumlu olan yürütme organıdır. Parti örgütlerinin yaygınlaşması ve gelişmesi için örgütsel stratejiler geliştirir. Üyelerin düzenli eğitim ve ideolojik gelişim süreçlerini organize eder. Üyelik katılım süreçlerini yönetmek, parti içindeki disiplinin ve eylem birliğinin korunması ile üyeler arasındaki dayanışmanın güçlendirilmesi de bu komitenin görevleri arasındadır. Komitenin görev ve yetkileri, komite tarafından hazırlanan ve MK tarafından onaylanan yönetmeliklerle tanımlanır.
  • İşçi Komitesi: Partinin işçi çalışmalarının tamamından Merkez Komite adına sorumlu olan faaliyet organıdır. İşçi sınıfının tarihsel çıkarları doğrultusunda siyasi ve eylem birliğini sağlayacak araçlar geliştirir. Bu araçları ve açılımları, MK aracılığıyla partinin tamamına yayar. Ulusal ve uluslararası işçi sınıfı ile partinin program ve amacına bağlı olarak çalışmalarını planlar, sendikal alanda ve işçi sınıfının farklı kesimleri içindeki örgütlenmelere öncülük yapar. Komitenin görev ve yetkileri, komite tarafından hazırlanan ve MK tarafından onaylanan yönetmeliklerle tanımlanır.
  • Kadın Komitesi: Partinin kadın üyeleri tarafından oluşturulur ve toplumsal cinsiyet eşitsizliğine karşı partinin kadın mücadelesinin planlanması ve örgütlenmesinden sorumlu olan faaliyet organıdır. Kadınların parti içindeki temsili ve karar alma süreçlerine katılımını güçlendirmek amacıyla stratejiler geliştirir. Ayrıca, kadınlara yönelik her türlü şiddet ve ayrımcılık durumunda, gerektiğinde Merkez Komite, Merkez Disiplin Kurulu ve Merkez Denetleme Kurulu’na görüş sunar. Komitenin görev ve yetkileri, komite tarafından hazırlanan ve MK tarafından onaylanan yönetmeliklerle tanımlanır.
  • Gençlik Komitesi: Genç kesimler içinde sosyalizm mücadelesinin örgütlenmesine ve partinin görüşlerinin yaygınlaştırılmasına öncülük eden faaliyet organıdır. Gençlik içinde yürütülecek çalışmalar ile eylemleri organize eder. Gençlerin sosyalizm mücadelesine katılımını sağlamak amacıyla ideolojik ve politik araçlar geliştirir. Komitenin görev ve yetkileri, komite tarafından hazırlanan ve MK tarafından onaylanan yönetmeliklerle tanımlanır.
  • Ekoloji Komitesi: Kapitalizmin yarattığı çevre sorunları ve ekolojik suçlara karşı mücadeleyi örgütlemekle sorumlu faaliyet organıdır. Ekolojik mücadele ile işçi sınıfı mücadelesi arasındaki bağı kurmak, ekoloji mücadelesine anti-kapitalist bir perspektif kazandırmak ve ezilen kesimleri bu mücadelenin bir parçası haline getirmek için stratejiler geliştirir. Kapitalizmin doğa sömürüsünü teşhir eden, ekolojik dengeyi ve doğal varlıkları korumayı hedefleyen politikaların oluşturulmasına öncülük eder. Doğal varlıkların sürdürülebilir kullanımı için toplumsal bilinci artırmayı amaçlayan kampanyalar yürütür. Komitenin görev ve yetkileri, komite tarafından hazırlanan ve MK tarafından onaylanan yönetmeliklerle tanımlanır.
  • Yayın ve Propaganda Komitesi: MK tarafından seçilen ve partinin tüm yayın ve propaganda faaliyetlerinden sorumlu olan faaliyet organıdır. Basılı ve dijital yayın çalışmaları ile her türlü görsel ve işitsel propaganda araçlarının oluşturulmasını ve parti politikalarının topluma ulaştırılmasını sağlayacak stratejiler geliştirir. Parti yayınlarını, dergilerini, broşürlerini ve dijital platformları yönetir; teorik ve politik eğitim materyalleri hazırlar. Güncel siyasal değerlendirme, analiz ve raporlar hazırlayarak Merkez Komite’ye sunar. Komitenin görev ve yetkileri, komite tarafından hazırlanan ve MK tarafından onaylanan yönetmeliklerle tanımlanır.
  • Mali Komite: Merkez Komite tarafından seçilen ve partinin tüm mali konularla ilgili çalışmalarından sorumlu olan yürütme organıdır. Parti bütçesinin oluşturulması, siyasi faaliyetler kapsamında ihtiyaç duyulan maddi kaynakların sağlanmasına yönelik araçların geliştirilmesi ve bu süreçlerin şeffaf bir şekilde yürütülmesi Mali Komite’nin temel sorumlulukları arasındadır. Parti içindeki mali denetimlerin yapılması, aidat ve bağışların toplanması ve harcamaların raporlanması gibi süreçleri denetler. Ayrıca, mali bağımsızlığın korunması ve partinin ekonomik sürdürülebilirliğinin sağlanması için stratejiler geliştirir. Komitenin görev ve yetkileri, komite tarafından hazırlanan ve MK tarafından onaylanan yönetmeliklerle tanımlanır.

MK, ihtiyaç durumunda İşleyiş İlkeleri’nde tanımlanmamış yeni komiteler ve yan örgütler oluşturabilir veya mevcut olanları kapatabilir. Her alt komitenin sekreteri olarak bir MK üyesi atanır. Alt komitelerde görev almak üzere, MK dışından üyeler de MK’nın salt çoğunluğunun kararıyla dahil edilebilir.

MK tarafından oluşturulan alt komiteler, görevi sınırlı icra organlarıdır. Tüm alt komiteler, MK’nın belirlediği görev ve yetkiler kapsamında, çalışma yöntemlerini belirleyen bir “Komite Çalışma Yönetmeliği” hazırlayarak MK’nın onayına sunar. Alt komiteler, MK’nın onayı ile ya da MK tarafından kabul edilen Komite Çalışma Yönetmeliği doğrultusunda komisyonlar ve danışma kurulları oluşturabilir, bunları kapatabilir. Ancak, oluşturulan komisyon ve kurullar doğrudan ilgili komiteye bağlıdır ve tüm denetim ve sorumluluk, ilgili komiteye aittir.

Merkez Komite, komitelerin ihtiyaçları doğrultusunda temel görev ve işleyişlerinde değişiklik yapma, geliştirme ve düzenleme konularında tam yetkiye sahiptir. MK tarafından oluşturulan alt komitelere dair atamalar, komite üyelerinin ve yöneticilerinin görevden alınması ya da komitelerin kapatılması işlemleri, MK’nın salt çoğunluk kararı ile gerçekleştirilir.

MK, gerektiğinde, belirli bir konuyla sınırlı olmak üzere, parti üyelerinin danışman veya gözlemci olarak MK toplantılarına katılmasına karar verebilir. İhtiyaç halinde, MK belirli konularda karar önerilerini tüm üyelerin oylamasına sunabilir. Bu tür oylamalarda kurallar ve usuller, makul bir süre öncesinde tüm üyelere duyurulur.

MK, iç yayının hazırlanması, düzenli olarak yayınlanması ve üyelere ulaştırılmasından sorumludur. Ayrıca, devrimci örgütsel işleyişin temel ilkelerini uygulamak, korumak ve geliştirmek amacıyla eğitim süreçlerini planlar.

MK üyeleri, salt çoğunlukla olağanüstü kongre kararı alabilir. 

Gerekli şartlar oluştuğunda, Merkez Disiplin Kurulu kararıyla MK üyeleri hakkında disiplin soruşturması başlatılabilir. Bu soruşturma hakkında MK, Parti Genel Sekreteri aracılığıyla bilgilendirilir. Merkez Disiplin Kurulu tarafından haklarında disiplin soruşturması başlatılan MK üyelerinin görev ve sorumlulukları, ancak MK’nın nitelikli çoğunluğunun kararıyla askıya alınabilir. Hakkında, “uyarı cezası” dışında, diğer disiplin cezalarından biri kesinleşen kişinin MK üyeliği sonlandırılır.

Merkez Komite, üyelerinin nitelikli çoğunluğunun kararıyla, partinin ihtiyaçları ve stratejik hedefleri doğrultusunda, görev dönemi boyunca yüzde 30 oranında genişleme yetkisine sahiptir. Bu genişleme, parti yapısının güçlendirilmesi, daha fazla temsil ve etkinlik sağlanması amacıyla yapılır.

MK üyeleri her kongrede üçte bir oranında yenilenir. Bir önceki dönem görev yapanların tamamı yeniden aday olabilir. Ancak, en az oy alan üçte birlik dilim yerine, daha önce görev yapmamış veya son MK’da yer almamış adayların görevlendirilmesi sağlanır.

3.5.1: Parti Genel Sekreteri

Parti Genel Sekreteri, MK’nın ilk toplantısında salt çoğunluk oyuyla ve açık oylama yöntemiyle seçilir. Merkez Komite toplantılarını yönetme, MK toplantı gündemini önerme, alınan kararların takibini yapma ve MK üyelerinin denetimini sağlama sorumluluğuna sahiptir. Ayrıca, gerektiğinde MK’yı bilgilendirerek parti dışındaki kişi ve kurumlarla görüşmeler yapma ve kamuoyuna parti adına açıklama yapma yetkisine sahiptir.

Parti Genel Sekreteri, Merkez Disiplin Kurulu ve Merkez Denetleme Kurulu hariç tüm organların ve komitelerin doğal üyesidir ve gerektiğinde bu kurullara önderlik eder. Gözlemlerini ve değerlendirmelerini MK üyeleriyle paylaşarak, partinin iç işleyişine katkı sunar. Genel Sekreter, Merkez Komite’nin etkin bir şekilde işlemesini sağlamak, ideolojik ve örgütsel bütünlüğü güçlendirmek adına önemli bir rol üstlenir.

3.5.2: Parti Eş Sözcüleri

Parti eş sözcüleri, eşit temsiliyet ilkesi gözetilerek bir kadın ve bir erkek olmak üzere iki kişidir. Merkez Komite’nin ilk toplantısında, MK üyeleri arasında yapılan açık oylama ile ve salt çoğunlukla seçilir.

Parti eş sözcüleri, parti politikalarını kamuoyuna duyurmak, basın açıklamaları yapmak ve toplumsal sorunlarla ilgili parti görüşlerini emekçilere ulaştırmaktan sorumludur. Parti adına çeşitli görüşmelere, eylemlere ve toplantılara katılarak partiyi temsil ederler. 

3.6: Merkez Denetleme Kurulu

Denetleme Kurulu, Büyük Kongre’de en fazla oyu alan beş asıl ve iki yedek üyeden oluşur. Kurula aday olan kişilerin, en az üç yıl devrimci mücadelede yer almış olmaları gerekir. Gerekli şartları taşıyan üyeler, aday olabilmek için, Büyük Kongre’den en geç bir hafta önce kendilerini tanıtan kısa yazı ile birlikte Kongre Hazırlık Komitesi’ne adaylık başvurusu yapmak zorundadır. Merkez Denetleme Kurulu seçiminde, İşleyiş İlkeleri’nin 1.3 maddesi olan Eşit Temsiliyet İlkesi’nde belirtilen “kadın kotası” şartı uygulanır.

Kurul üyeleri, Büyük Kongre iradesiyle alınan kararların uygulanmasını takip eder, il ve ilçe kongreleri ve Büyük Kongre seçim süreçlerinin İşleyiş İlkeleri’nde belirtilen kurallara ve sosyalist devrimci değerlere uygun şekilde yapılıp yapılmadığını denetler. İl ve ilçe kongrelerine önceden izin almaksızın katılma ve gözlemleme yetkisi vardır. Ayrıca, Merkez Komite faaliyetlerini partiye yayınlanan genelgeler ve duyurular yoluyla takip eder, kararların hayata geçirilip geçirilmediğini denetler. Merkez Komite’nin kararlarıyla ilgili raporlar hazırlar, “İşleyiş İlkeleri’ne uygunluk” kapsamında görüş ve önerilerde bulunur.

Kurul, parti içi seçim süreçlerinde veya bireysel başvuru süreçlerinde, İşleyiş İlkeleri, Program ve kongre kararları gibi temel belgelere aykırılıklar tespit ederse, bu durumları ve çözüm önerilerini Merkez Komite ile paylaşır. Ayrıca, Büyük Kongre’de seçilen kurullarla ilgili denetim raporlarını, görüş ve önerilerini de içeren gerekçeleriyle birlikte, parti iç yayınında yayınlanmak üzere Merkez Komite’ye gönderir. Yöneticiyi geri çağırma ilkesi kapsamında, denetim raporlarının iç yayın organında yayınlanması, MK’nın denetimi ve sorumluluğundadır. Denetleme Kurulu, raporların iç yayında yayınlanmasını takip eder. Görev yaptığı dönem boyunca, merkezi kurullar, alt komiteler ve seçim süreçlerine ilişkin hazırladığı raporları birleştirerek Büyük Kongre’nin toplanmasından 15 gün önce, Kongre Hazırlık Komitesi aracılığıyla tüm delegelere iletir. Bu rapor Kongre delegeleri tarafından görüşülür ve karara bağlanır.

Denetleme Kurulu görüş, öneri, karar ve raporlarını salt çoğunlukla belirler. Aynı konu, yeni bulgu veya delil oluşmadığı sürece tekrar gündeme alınamaz.

Parti organlarının işleyişine dair bireysel başvuru hakları dışında herhangi bir bireysel değerlendirme, tespit ve öneride bulunamaz. Ayrıca, kurulların yetkisini kısıtlayan herhangi bir karar alamaz. Parti adına kamuoyuna açıklama yapma yetkisine sahip değildir ve hazırladığı raporları kendi inisiyatifiyle parti üyeleriyle paylaşamaz. Denetleme Kurulu üyeleri de diğer parti üyeleri gibi parti disiplin hükümlerine tabidir.

Görev kapsamında olan konular ile ilgili sadece Büyük Kongre’ye hesap verir. Tüm denetimleri parti kollektif aklına ve İşleyiş İlkeleri’ne dayanarak yapar.

Kurul, gerek duyulduğunda MK’nın nitelikli çoğunluk kararıyla, bölgelerde denetleme görevini yürütmek üzere geçici komiteler görevlendirebilir. Ancak bu komitelere Denetleme Kurulu üyeleri başkanlık eder.

Denetleme Kurulu, bağımsız ve özerk bir yapıya sahip olup, istifa, ölüm veya disiplin cezası dışında görevden alınamaz. Kurula katılmama veya verilen görevleri yerine getirmeme gibi durumlar söz konusu olduğunda, görevden alma kararı yalnızca kurulun diğer üyelerinin oy birliğiyle alınabilir. Geçerli bir nedenden dolayı Denetleme Kurulu üyeliğinde eksilme olursa, Büyük Kongre’de en fazla oyu alan yedek üye atanır.

Parti üyeleri, (disiplin konuları hariç olmak üzere), birim ve komitelerin parti işleyişine aykırı hareket ettiği gerekçeleriyle Denetleme Kurulu’na bireysel başvuruda bulunabilir. Kurul, başvuruyu aldıktan sonra ilgili komiteye savunma isteği gönderir ve görüşlerini toplar. Birimler ve alt komitelerle ilgili başvuruların raporları Merkez Komite’ye iletilir.

Bireysel başvurular, Merkez Komite aracılığıyla veya doğrudan Denetleme Kurulu üyelerine yapılabilir. Başvuru sonucunun özeti, başvuran üyeye süreç sonunda bildirilir.

Denetleme Kurulu, denetim süreçleriyle ilgili karşılaşılan sorunların çözümüne dair değerlendirme ve önerilerini Merkez Komite’ye sunar. Nihai karar ise MK’ya aittir. Denetim sürecinin daha verimli olması için gerekli araçlar ve organizasyonel önlemler de taslak olarak hazırlanıp MK’ya sunulur ve onay aldıktan sonra partiye duyurulur.

3.7: Merkez Disiplin Kurulu 

Merkez Disiplin Kurulu, Büyük Kongre’de en fazla oyu alan beş asıl ve iki yedek üyeden oluşur. Kurula aday olan kişilerin, en az üç yıl devrimci mücadelede yer almış olmaları ve geçmişte herhangi bir disiplin cezası almamış olmaları gerekir. Gerekli şartları taşıyan üyeler, aday olabilmek için, Büyük Kongre’den en geç bir hafta önce kendilerini tanıtan kısa yazı ile birlikte Kongre Hazırlık Komitesi’ne adaylık başvurusu yapmak zorundadır. Merkez Disiplin Kurulu seçiminde, İşleyiş İlkeleri’nin 1.3 maddesi olan Eşit Temsiliyet İlkesi’nde belirtilen “kadın kotası” şartı uygulanır.

Parti üyelerinin tamamı, insanlığın kurtuluşu olan komünizme ulaşmak için devrimci yaşam kültürüne sıkı sıkıya bağlıdır. Bu bir ön kabuldür. Bu doğrultuda, disiplin konuları siyasi bir çerçevede, üyelerin ve partinin çıkarları gözetilerek ele alınır.

Partinin hiçbir üyesi, parti programına ve İşleyiş İlkeleri’ne aykırı hareketlerinden dolayı disiplin hükümlerinden muaf değildir.

Parti programı, İşleyiş İlkeleri ve devrimci örgüt kültürüne aykırı hareket eden üyeler, Merkez Komite veya Örgüt Komitesi aracılığıyla Merkez Disiplin Kurulu’na sevk edilir. Parti üyeleri, bağlı oldukları birimler ve komiteler üzerinden başvuruda bulunabileceği gibi, doğrudan Merkez Komite veya Örgüt Komitesi’ne de başvurabilir. Şikâyet konusu olan parti üyesiyle ilgili olarak, şikâyete konu edilen davranışın İşleyiş İlkeleri’nin hangi maddesine aykırı olduğu belirtilmeli ve somut, objektif belgelerle desteklenmelidir.

Çocuk, kadın ve LGBTİ+’lara yönelik her türlü şiddet içeren suçlarla ilgili üyeler, Kadın Komitesi (varsa LGBTİ+ Komitesi) aracılığıyla Merkez Disiplin Kurulu’na başvurabilir. Bu tür suçlar kapsamında disiplin soruşturması başlatmak için, kadının ve LGBTİ+’ların beyanı esas alınır.

Disiplin Kurulu, soruşturma sürecinde disipline konu olan üyenin yöneticilik görevlerinin askıya alınmasını gerekli görürse, Merkez Komite’den talepte bulunabilir. Kadın, çocuk ve LGBTİ+’lara yönelik her türlü şiddet suçu kapsamında disiplin sürecine alınan bir üye, süreç devam ederken partiden istifa etse bile disiplin soruşturması tamamlanıp karar verilene kadar istifası geçerli kabul edilmez. Bu tür şikayetler öncelikli olarak ele alınır ve soruşturmalar, İstanbul Sözleşmesi hükümleri dikkate alınarak ve devrimci mücadele ilkeleri esas alınarak yürütülür.

Kurul üyeleri, şikâyet eden veya şikâyet edilen kişinin ekonomik, sosyal, örgütsel, kişisel ve siyasal durumuna tarafsız bir şekilde, mevcut bilgi ve belgeler üzerinden objektif ve vicdani kanaatle karar vermelidir.

Disiplin Kurulu, ihtiyaç halinde illerde, bölgelerde veya ilçelerde disiplin kurulları oluşturulmasını talep edebilir. Ancak, bu kurullarda görev alacak üyeler, Merkez Komite üyelerinin nitelikli çoğunluğunun onayıyla atanır.

Disiplin Kurulu, şikâyet başvurusundaki evrakların yetersiz veya eksik olduğunu tespit ederse, başvuruyu ilgili kurula iade edebilir. Eksik evraklar ilgili kişi veya kurul tarafından tamamlanarak yeniden MDK’ya teslim edilir.

Her koşulda, şikâyet edilen üye tanımlı süre içinde savunma hakkını kullanmadan hiçbir idari yaptırım uygulanamaz.

Disiplin cezaları şu şekildedir: “Uyarı”, “kınama”, “geçici çıkarma”, “kesin çıkarma”.

  • Uyarı cezası, üyenin yazılı olarak ilgili konuya dikkatinin çekilmesi anlamına gelir.
  • Kınama cezası, üyenin yazılı olarak kusurunun bildirilmesidir. Bu cezayı alan üyeler, altı ay süreyle parti organlarına yönetici olarak seçilemezler; eğer yönetici pozisyondalarsa, görevlerinden alınırlar. Kınama cezası alanların bilgileri, bağlı bulundukları parti organına iletilir.
  • Geçici çıkarma cezası, üyenin partiden üç aydan bir yıla kadar ilişkisinin kesilmesini ifade eder. Bu cezayı alan üyeler, ceza süresi boyunca parti üyelerine tanınan haklardan yararlanamaz ve cezanın tamamlanmasından itibaren altı ay süreyle parti organlarına yönetici olarak seçilemezler. Ancak, bu durum ceza alan üyelerin parti programına, İşleyiş İlkeleri’ne, genelge, yönerge ve kararlarına uyma yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz. Ayrıca, geçici çıkarma cezası alan üyelerin bilgileri tüm parti örgütüne duyurulur. Geçici çıkarma cezası alan üye, kendisinde bulunan partiye ait evrakları, malları ve çalışma yaptığı alanla ilgili tüm bilgi ve belgeleri bağlı olduğu organa teslim etmekle yükümlüdür. Ceza süresi boyunca üyenin partiyle olan bağı, belirlenmiş bir yönetici tarafından sağlanır.
  • Kesin çıkarma cezası, üyenin parti ile olan ilişkisinin süresiz olarak sona erdirilmesidir. Bu cezayı alan üyelerin bilgileri tüm parti örgütüne duyurulur. Partiden kesin olarak çıkarılan üye, kendisinde bulunan partiye ait evrakları, malları ve çalışma yaptığı alana ilişkin tüm bilgi ve belgeleri partiye teslim etmekle yükümlüdür.

Uyarı, kınama ve geçici çıkarma cezası alan kişiler, bir yıl içinde ikinci kez aynı cezaya gerekçe olacak bir suç işlediklerinde bir üst cezaya tabi olur. İkinci kez uyarı cezası kınama, İkinci kez kınama cezası geçici çıkarma, ikinci kez geçici çıkarma cezası ise kesin çıkarma olarak uygulanır.

Partiden geçici ya da kesin çıkarma talebiyle MDK’ya sevk edilen üyeler hakkında, savunmaları alındıktan ve gerekli bilgi ve belgeler soruşturma/kovuşturma dosyasına sunulduktan sonra, Merkez Disiplin Kurulu tarafından idari yaptırım kararı değerlendirilir. Bu kapsamda, ilgili üyenin parti çalışmalarına katılmaması, parti organ ve kurullarına öneride bulunmaması, partide görev almaması ve partiyi temsil etmemesi yönünde bir karar alınabilir. Bu süreçte üye, Program, İşleyiş İlkeleri ve parti organlarının kararlarına uyma yükümlülüğünü sürdürmek zorundadır.

3.7.1: Disiplin Suçları

a) Geçerli bir sebep olmaksızın, yazılı veya sözlü talebe rağmen üç ay üst üste aidatını ödemeyen üyeye uyarı ve kınama cezası uygulanır.

b) Üyelerin ifade özgürlüğü gözetilmek kaydıyla, sosyal mecralarda veya basın-yayın yoluyla parti üye ve yöneticileri hakkında veya parti politikalarıyla ilgili yanıltıcı bilgi paylaşan üyelere geçici veya kesin çıkarma cezası uygulanır.

c) Parti işleri ve görevleri dolayısıyla edindiği yetki ve imkanları suistimal ederek kişisel çıkar sağlayan üyelere kesin çıkarma cezası verilir.

d) Parti parasına veya malına zarar veren üyelere kınama, geçici çıkarma veya kesin çıkarma cezası uygulanır.

e) Parti defter ve evraklarında tahrifat yapan üyelere kınama, geçici çıkarma veya kesin çıkarma cezası verilir.

f) Ezilen kimliklere; etnik köken, din, mezhep, cinsiyet ve cinsel yönelim bakımından azınlıklara yönelik ayrımcı söz ve eylemlerde bulunan veya nefret suçu işleyen üyelere kınama, geçici çıkarma ya da kesin çıkarma cezası uygulanır.

g) Özel alan da dahil olmak üzere, kadınlara ve LGBTİ+’lara yönelik her türlü fiziksel veya psikolojik şiddet (baskı, tehdit, aşağılama, cinsel taciz vb.) suç olarak kabul edilir ve aşağıdaki yaptırımlar uygulanır.

  • Psikolojik şiddet: Kınama, geçici çıkarma veya kesin çıkarma.
  • Fiziksel şiddet, cinsel taciz: Geçici çıkarma veya kesin çıkarma.
  • Tecavüz: Kesin çıkarma cezası.

h) Çocuklara fiziksel şiddet uygulayan veya cinsel istismarda bulunan üyeler hakkında kesin çıkarma cezası uygulanır.i) Kasıtlı olarak suç isnadında bulunan veya asılsız tanıklık yapan üyelere geçici çıkarma veya kesin çıkarma cezası uygulanır.

j) Yatay ilişki durumunda uyarı cezası uygulanır. Bu fiilin bilinçli şekilde tekrarlanması halinde ceza artırılır.

k) Uyuşturucu madde satan üyeler hakkında kesin çıkarma cezası uygulanır. Uyuşturucu madde kullanan üyelere ise kınama, geçici çıkarma veya kesin çıkarma cezası verilir.

l) Bir kişiye para ödeyerek cinsel birliktelik sağlayan üyelere kesin çıkarma cezası uygulanır.

m) Canlılara veya doğaya karşı suç işleyen ya da şiddet uygulayan üyelere uyarı, kınama, geçici çıkarma veya kesin çıkarma cezası verilir.

n) Temel Örgütsel İlkeler ve devrimci değerlere aykırı hareket eden üyelere uyarı, kınama, geçici çıkarma veya kesin çıkarma cezası uygulanır.

Tüm disiplin suçları bakımından, yönetici konumunda olan üyelere verilecek cezalar bir üst ceza olarak uygulanır.

Kesinleşen uyarı cezalarının affedilme yetkisi, Merkez Komite’nin salt çoğunluk kararına bağlıdır. Kesinleşmiş bir kınama cezasının affedilebilmesi için MDK’nın karar tarihinden itibaren en az üç ay, geçici çıkarma cezalarının affedilebilmesi için ise en az altı ay geçmesi gerekmektedir. Merkez Komite, cezanın affı yönünde bir talep oluştuğunda MDK’dan görüş alarak süreci ilerletir. Kesin çıkarma cezaları ise affedilme kapsamına alınmaz.

4. Yerel Karar ve Yürütme Organları

4.1: İl Örgütü

4.1.1: İl Kongresi

Merkez Komite tarafından görevlendirilen kurul üyesinin gözetiminde, Büyük Kongre seçim usulleri uygulanarak ve demokratik yöntemlerle gerçekleştirilir. Olağan olarak iki yılda bir toplanır ancak MK kararıyla bu süre, bir yılı geçmemek şartıyla uzatılabilir.

İl Kongresi, katılım sayısı 500’ü geçmeyecek biçimde, ilçe kongrelerinde seçilen delegeler ve doğal delegelerden oluşur. İl Komitesi üyeleri ve varsa İl Disiplin Kurulu üyeleri doğal delegeleridir.

İl Kongresi’nin siyasi ve örgütsel hazırlıklarının yürütülmesi İl Komitesi’nin sorumluluğundadır. Kongrede İl Komitesi, Büyük Kongre delegeleri ve ihtiyaç halinde ise İl Disiplin Kurulu üyeleri seçilir. İl kongrelerinde seçilen Büyük Kongre delegeleri, kongreye katılan üye sayısının yüzde 10’undan az olamaz. Merkez Komite il örgütü üye sayısını dikkate alarak, delege oranını yüzde 10’un üzerinde bir oran olarak belirleme yetkisine, salt çoğunluk kararıyla sahiptir.

Olağanüstü İl Kongresi, İl Komitesi’nin nitelikli çoğunluk kararıyla ve MK onayıyla toplanır.

4.1.2: İl Komitesi

İl Komitesi için İl Kongresi’nde en az yedi asıl üye ve iki yedek üye seçilir. İl Komitesi seçiminde, İşleyiş İlkeleri’nin 1.3 maddesi olan Eşit Temsiliyet İlkesi’nde belirtilen “kadın kotası” şartı uygulanır.

İl Komitesi, ilk toplantısında kendi içinden il sekreterini seçer. İl Komitesi kararları salt çoğunlukla alınır. İl Sekreteri, İl Komitesi toplantılarını yönetmek, ildeki parti çalışmalarının planlanmasına öncülük etmek ve partinin görüşlerini kamuoyunda temsil etmekle sorumludur. 

Coğrafi bölge örgütü bulunmadığı durumlarda, il örgütü, il sekreteri aracılığıyla doğrudan Örgüt Komitesi’ne bağlıdır.

İl Komitesi ve İl Disiplin Kurulu, MK tam sayısının nitelikli çoğunluğuyla görevden alınabilir. Görevden alma ya da istifa durumlarında boşalan İl Komitesi üyeliklerine MK tarafından yeni üyeler atanır ve en geç 60 gün içinde ilgili ilde kongre yapılır.

4.2: İlçe Örgütü

4.2.1: İlçe Kongresi

İlçe Kongresi, İl Komitesi tarafından görevlendirilen en az bir İl Komitesi üyesi gözetiminde ve o ilçe örgütüne bağlı tüm üyelerin katılımına açık olarak toplanır. Olağan olarak iki yılda bir toplanır ancak MK kararıyla bu süre, bir yılı geçmemek şartıyla uzatılabilir.

Kongrede, İlçe Komitesi ve İl Kongresi delegeleri seçilir. İl Kongresi delege sayısı ve seçim usulü, ilçe üye sayısı dikkate alınarak Merkez Komite tarafından yayınlanacak yönergeye göre belirlenir. Belirlenecek delege sayısı ilçe üye sayısının yüzde 10’undan az olamaz.

İlçe Kongresi’nin siyasi ve örgütsel hazırlıklarının yürütülmesi İlçe Komitesi’nin sorumluluğundadır. Olağanüstü İlçe Kongresi, İlçe Komitesi’nin nitelikli çoğunluğunun kararıyla ve İl Komitesi onayıyla toplanır.

4.2.2: İlçe Komitesi 

İlçe Komitesi için, İlçe Kongresi’nde beş asıl ve bir yedek üye seçilir. İlçe Komitesi seçiminde, İşleyiş İlkeleri’nin 1.3 maddesi olan Eşit Temsiliyet İlkesi’nde belirtilen “kadın kotası” şartı uygulanır.

İlçe Komitesi ilk toplantısında ilçe sekreterini seçer. İlçe Sekreteri, İlçe Komitesi toplantılarını yönetmek, ilçede yürütülecek parti faaliyetlerinin planlanmasına öncülük etmek ve partinin görüşlerini o ilçede temsil etmekle sorumludur.

İlçe Komitesi, İl Komitesi tam sayısının nitelikli çoğunluk kararıyla ve MK onayıyla görevden alınabilir. Görevden alma ya da istifa durumlarında boşalan İlçe Komitesi üyeliklerine İl Komitesi tarafından yeni üyeler atanır ve en geç 60 gün içinde ilgili ilçede kongre yapılır.

4.3: Parti Temsilcisi

Bir il veya ilçede parti örgütü kurulmamışsa, bu bölgede parti örgütünü oluşturmak amacıyla, parti faaliyetlerini ve temsilini sağlamak üzere bir Parti Temsilcisi, Merkez Komite tarafından görevlendirilir. 

Parti Temsilcisi, ilgili bölgedeki parti çalışmalarını başlatmak ve yerel düzeyde örgütlenme sürecini yürütmekle sorumludur.

4.4: Yurtdışı Örgütü

Merkez Komite kararıyla, yurtdışında parti temsilcilikleri açılabilir. Bu temsilcilikler aracılığıyla üye olan kişiler de partiye katıldıkları andan itibaren aynı örgütlenme ilkelerine tabidir. 

Merkez Komite, yurtdışındaki temsilciliklerle düzenli iletişim ve ilişkiyi sürdürebilmek için bir MK üyesini görevlendirir. Yurtdışı temsilciliklerinin kuruluşları, amaçları, görevleri, çalışma yöntemleri, Genel Merkezle ilişkileri ve denetimleri yönetmelikle düzenlenir.

Parti üyeleri, yurt dışında bulundukları süre boyunca farklı ülkelerin sosyalist ve komünist partilerinin faaliyetlerine dayanışma amacıyla katılabilir ancak başka bir partiye üye olamazlar.

5. Diğer Hükümler

5.1: Görevlerde Rotasyon

Rotasyon uygulamasının amacı, yönetici üyelerin diğer üyelerin gelişimine verdiği önemin artmasını teşvik ederken aynı zamanda örgüt içinde kariyerizm tehlikesinin de önüne geçilmesidir. 

Rotasyon, seçimle veya atamayla belirlenen parti görevleri için geçerlidir

Büyük Kongre’de seçilen parti organlarında yer alan bir üye, art arda en fazla üç dönem görev yapabilir. Dördüncü dönemde aday olma hakkı bulunmaz; ancak bir dönem ara verdikten sonra tekrar adaylık başvurusunda bulunabilir. Bu kural, il ve ilçe yönetici organları için de aynı biçimde geçerlidir.

Merkez Komite tarafından atanan parti çalışanları (profesyonel kadro) için de benzer bir rotasyon ilkesi uygulanır. Bir çalışan, art arda en fazla iki dönem görevlendirilebilir. Merkez Komite, profesyonel parti çalışanlarının belirlenme sürecini, gelirlerini, çalışma alanlarını, görev kapsamlarını ve diğer yönetimsel süreçleri düzenleyen özel bir yönerge hazırlar.

5.2: Seçimler

Parti, ülke çapında gerçekleştirilen seçimleri, işçi sınıfının tarihsel çıkarları doğrultusunda değerlendirir. Bu değerlendirme, topluma seslenme, sosyalizmin propaganda edilmesi, sınıf mücadelesinin güç ve olanaklarının büyütülmesi ve biriktirilmesi esasına dayanır.

Parti, eşitlik, özgürlük ve adalete dayalı bir toplum düzeni için mücadele eden ve işçi sınıfı mücadelesinin müttefiki olan tüm toplumsal dinamikleri kapsayacak bir seçim ve ittifak stratejisi oluşturur. Parti, düzen içi siyasetin etkisi altındaki toplumsal dinamikleri, sömürüsüz ve sınıfsız bir dünya yaratma amacıyla taraflaştırmaya çalışır, eşitlik ve özgürlük arayışının tüm topluma yayılmasına yönelik çaba gösterir.

5.3: Parti içi Seçimler

Büyük Kongre veya il ve ilçe kongrelerinde seçilecek kurullara aday olmak isteyen her üye, kendini tanıtabilmesi, politik ve örgütsel fikirlerini ifade edebilmesi ve adaylık gerekçelerini açıklayabilmesi için olağan kürsü süresinin dışında, makul bir süreye sahip olur. Büyük Kongre öncesinde, adaylıklar ve seçim süreçleri hakkında bilgilendirme ve aday adaylarının politik örgütsel fikirlerinin paylaşılmasını sağlamak amacıyla iç yayın kullanılır.

Seçimlere katılma hakkı olan üyeler, bir başka üyeyi belirli bir kurula aday olarak önerebilir. Eğer önerilen kişi kabul ederse, adaylık gerçekleşir. Ancak, hangi kurulda ve görevde olursa olsun, bir kişi veya grubun aday listesi hazırlayarak kongreye katılanlara sunması yasaktır. Seçimlere katılma hakkı olan bir üye, bir kurul için en fazla iki kişi önerebilir.

5.4: İç Yayın

İç yayın, parti içindeki fikir alışverişini ve demokratik tartışmayı teşvik etmek için önemli bir araçtır. Üyeler, politik ve örgütsel görüşlerini, parti çalışmasına ve sosyalizm mücadelesine katkı sunacak düşüncelerini iç yayın aracılığıyla yazılı olarak tüm üyelere ulaştırır. Ayrıca, Merkez Denetleme Kurulu tarafından hazırlanan ve tüm parti üyelerinin bilgisine açık olan raporlar da iç yayında yayınlanabilir.

İç yayın, üç ayda bir hazırlanır. İç yayının hazırlanması ve örgüte ulaştırılması, Merkez Komite ve Örgüt Komitesi’nin sorumluluğundadır. Parti program ve İşleyiş İlkeleri’ne aykırı olmayan ve yayının amacına uygun olan yazılar yayınlanır. Yayınlanması uygun görülmeyen yazılarla ilgili olarak, iç yayından sorumlu komiteler, ilgili yazının sahibine, iç yayın yayımlandıktan sonraki 15 gün içinde yazılı bir açıklama yapar. Yazıyı hazırlayan kişi ya da kurul, yayınlamama kararına itiraz ederse, bireysel başvuru yoluyla Merkez Denetleme Kurulu’na başvurabilir. Merkez Denetleme Kurulu’nun denetimi sonrasında, ilgili yazının Program ve İşleyiş İlkeleri’ne aykırı olmadığına dair bir görüş bildirilirse, yazı ilk iç yayında yayınlanır.

İç yayın, politik meselelerde farklı eğilimlerin ve örgütsel işleyişe yönelik eleştirilerin tüm üyelerle paylaşıldığı ve partinin politik-örgütsel süreçlerine üyelerin katkılarının alındığı bir platform olarak işlev görür. 

Bu yayında yer alacak yazılar, üyelerin haklarına zarar vermeyecek, özel bilgilerini ifşa etmeyecek biçimde ve sosyalizm mücadelesine karşı sorumluluk bilinciyle hazırlanarak yayınlanır.

5.5: Yatay İlişki

Yatay ilişki, farklı kurullarda mücadele yürüten üyelerin parti hiyerarşisinin dışına çıkarak, siyasal ve örgütsel katkı niteliği taşımayan; devrimci ve politik olmayan bir ilişki biçimidir.

Üyeler, başka bir üye hakkında, İşleyiş İlkeleri’ne ve yoldaşlık ilişkisine aykırı (dedikodu, karalama, kişiye özel bilgi paylaşımı vb.) söz ve eylemlerde bulunamazlar. Ayrıca, kendi birim veya komitesinde paylaşılan örgütsel bilgileri başka birim veya komite üyeleriyle paylaşamazlar. Bu tür durumlarla karşılaşıldığında, tüm üyeler derhal uyarmakla sorumludur. Yatay ilişki kurmak ve parti gizliliğine ya da diğer üyelerin kişisel haklarına zarar verici davranışlarda bulunmak disiplin suçu olarak kabul edilir.

5.6: Mali Hükümler

Partinin mali kaynakları, üye aidatları, bağışlar ve diğer kolektif faaliyetlerin gelirlerinden oluşmaktadır. Yıllık tahmini bütçenin hazırlanması, harcamaların usule uygun gerçekleştirilmesi, nakit akışının parti faaliyetleriyle uyumlu yürütülmesi, siyasi faaliyetler için ekonomik kaynakların oluşturulması ve kaynakların verimli kullanılması gibi tüm mali konularda, Merkez Komite adına yetkili olan komite Mali Komite’dir.

Parti yerleşkelerindeki tüm demirbaşlar ile sokak faaliyetlerinde, eylem ve etkinliklerde kullanılan materyaller parti malıdır. Bu varlıkların titizlikle kullanılması ve korunması, tüm parti üyelerinin ortak sorumluluğudur. Partiye ait önlük, bayrak ve çadır gibi malzemelerin korunması da tüm üyelerin görevleri arasındadır.

Propaganda faaliyetlerinde faydalanılan teknolojik ekipman parti demirbaşı olarak kabul edilir, kişisel amaçlar için kullanılamaz ve yalnızca parti faaliyetleri için tahsis edilir.

Sosyalist Devrimci Örgüt İşleyiş İlkeleri'ni farklı formatlarda indirebilirsiniz.

https://www.kizilparti.org.tr/wp-content/uploads/2025/05/Beyaz-logo-160x160.png

Bizi takip et:

İletişim

Hacı Bayram Mah. Sanayi Cad. Alsan Çarşısı 10/36, Altındağ/Ankara